Bron : Wikipedia
Een aantal wetenschappers doet een poging om te voorkomen dat prof. Jean-Pascal van Ypersele de nieuwe voorzitter van het IPCC wordt. Van Ypersele is een meer een actievoerder dan een wetenschapper vinden ze. Wat dat betreft zou hij de ideale opvolger zijn van de huidige voorzitter, de Indiër Rajendra Pachauri. Die was van huis uit econoom. Van Ypersele is klimatoloog, maar zijn integriteit als onafhankelijk wetenschapper (eigenlijk een pleonasme) wordt sterk in twijfel getrokken. Hij heeft in het verleden al meermalen laten blijken dat hij kritiek op de huidige broeikastheorie en het beleid dat daarop geënt is niet duldt.
Dit is de kern van de brief:
English Version of Communiqué Demanding a Review of Belgian Government Support for the position of Prof. van Ypersele for the Chair of the Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC)
“This English version of the original French language document includes notes to clarify the authors’ objections to the appointment, as the reasons may not be readily apparent to people living overseas who are unfamiliar with the long tradition of academic debate and freedom in Europe – founded on principles of the oldest university in the world, the University of Bologne, which celebrated its 900th anniversary in 1998 http://www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum and to which Prof. Van Ypersele’s own employer, the Université Catholique de Louvain, is signatory, along with 776 other universities around the world.
The authors believe that Prof. van Ypersele’s attacks on colleagues and attempts to limit academic inquiry and freedom of speech violate the fundamental principles of the Magna Charta Universitatum in general and specifically item 3:
“Freedom in research and training is the fundamental principle of university life, and government and universities, each as far as in them lies, must ensure respect for this fundamental requirement. Rejecting intolerance and always open to dialogue, a university is an ideal meeting-ground for teachers capable of imparting their knowledge and well equipped to develop it by research and innovation and for students entitled, able and willing to enrich their minds with that knowledge.”
Het hele schrijven inclusief links is hier te vinden.