Even vooraf: ik ben altijd nieuwsgierig naar nieuwe technieken, had zelfs als een van de eersten in ons land zonnecollectoren (warm water) op mijn dak. Maar het moet gezegd: zodra de politiek het elektrisch rijden omarmde werd ik wel wat achterdochtig.
In het vorige bericht schreef ik over de energie- en klimaatwoordvoerder van de D66 fractie, mevrouw van Veldhoven. Die beweerde met droge ogen dat voor € 2,- a € 8,- net zoveel kilometers met een elektrische auto gereden konden worden als in een gewone auto voor € 70,- brandstofkosten. Na lang aandringen heeft ze die bewering uiteindelijk ingetrokken. Ik kan daar smalend een aantal conclusies uit trekken, maar beperk me tot één constatering: mevrouw Van Veldhoven rijdt zelf geen elektrische auto. Want als dat wel zo zou zijn zou ze uit ervaring weten dat je met een volle accu maar een klein stukje kunt rijden.
Bron: Wikipedia
Een fraai voorbeeld daarvan stond vandaag in de krant. Meneer Horstman uit Zoetermeer kocht in 2013 een Nissan Leaf. Actieradius 199 km. Nu zou ik al achterdochtig worden van die ‘missende’ kilometer, maar anderzijds lijkt het zo wel een echt gegeven. Meneer werkt in Kampen, dat is 144 km van zijn huis af. Moet makkelijk te halen zijn dus. Maar niet heus.
De eerste rit met zijn auto kwam hij niet verder dan 80 km. Een keer heeft hij die 199 km gehaald door constant 34 km/uur te rijden (hoe doe je dat?). Hij is 33 keer afgesleept vanwege lege accu’s. Na 2 jaar procederen krijgt hij het aankoopbedrag terug plus rente. Ik neem aan dat nu meer teleurgestelde elektrische rijders zich bij de rechter gaan melden. Particulieren dan wel te verstaan, de meeste elektrische auto’s zijn bedrijfswagens en aangeschaft vanwege de aantrekkelijke subsidies.
Het is dus met elektrische auto’s als met andere auto’s: de verbruikcijfers zijn onder niet-realistische omstandigheden gehaald, de werkelijke cijfers zijn veel minder rooskleurig. De nieuwe Nissan Leaf heeft een officiële actieradius van 250 km. Moet je dit wel serieus nemen? Gezien de ervaring met het vorige model zou ik de reis naar Kampen voor alle zekerheid met een gewone auto afleggen.
Zo bezien zullen weinig elektrische auto’s vanuit Amsterdam de Belgische grens halen. Alleen misschien de Tesla, maar die heeft een paar andere nadelen, zoals de forse prijs en wat nare ongelukken. Elektrisch rijden kan voorlopig wellicht leuk zijn op de korte afstand, laten we zeggen binnen stadgewesten. En alleen dan nog als er op veel plaatsen en snel een volle accu gehaald kan worden. Voor de wat grotere afstanden is hij ongeschikt. En dan heb ik het nog niet over lage inruilprijzen en milieuproblemen bij de productie van accu’s. Nu vanaf 1 januari de enorme subsidie er van af gehaald wordt zal elektrisch rijden voorlopig voor de happy(?) few zijn.